W dniu 4 listopada członkowie Koła Naukowego Studentów Bułgarystów oraz wykładowcy Zakładu Językoznawstwa Słowiańskiego złożyli kwiaty i zapalili znicze na grobie doktora Tsanko Tsaneva, który opuścił nas na zawsze przeszło dwa lat temu.
W tym roku Zakład Językoznawstwa Słowiańskiego, UMCS, wydał książkę “Cyryl i Metody w duchowym dziedzictwie Słowian”, która została poświęcona pamięci dr Tsanko Tsaneva.
Dr TSANKO TSANEV
ur. 26.01.1955 - zm. 28.07.2007
Specjalność naukowa: literaturoznawstwo słowiańskie, mediewistyka; główne aspekty badawcze: analiza starobułgarskich tekstów historiograficznych, wpływy średniowiecznej kultury południowosłowiańskiej na wschodnią i zachodnią Słowiańszczyznę, zmiany cywilizacyjne w Europie w IX-XV wieku.
Praca doktorska obroniona 23.11.1994 r. promotor prof. dr hab. Nadieżda Dragova.
Zatrudniony na Uniwersytecie Biskupa Konstantyna Presławskiego w Szumen. Od 1995 roku pracuje w Instytucie Filologii Słowiańskiej w Zakładzie Językoznawstwa Słowiańskiego, UMCS.
Ważniejsze publikacje:
Monografia:
“За буквите” Нови аспекти. Шумен, 2001, сс. 172.
Wybrane artykuły:
- „За автора на „О писменех Черноризца Храбра” – [w:] Преслав, т. 5, С., БАН, 1993, с. 33-45.
- Славянските „черти и резки” и въпросът за първата славянска азбука. – [w:] Преславска книжовна школа, т. І, С., 1995, с. 171-180.
- Структура на „О писменех Черноризца Храбра” – [w:] Юбилеен сборник по случай 25-годишнината на съюза на учените в България, клон Шумен, Шумен, 1995, с. 76-82.
- Философски изборник на цар Симеон. – [w:] 1100 години Велики Преслав, Шумен 1995, с. 143-151.
- Слово за слизането на Св. Дух – прeдполагаемо произведение на Йоан Екзарх – [w:] Медиевистични изследвания в памет на Пейо Димитров, Шумен 1996, с. 141-148.
- Към въпроса за покръстването на Българите – [w:] Преславска книжовна школа т.3, Шумен 1998, с. 159-167.
- Някои предположения относно свети Иван Рилски, цар Петър и тяхното време – [w:] Преславска книжовна школа, т.4, Шумен 1999, с. 44-57.
- Единство на ниската и висаката култура в старобългарската литература от ІХ-Х век. [w:] Między kulturą „niską” a „wysoką”, Łódź, 2001., str. 21-28.
- Kaplica Trójcy Świętej przy Zamku Lubelskim – świadectwo materialne słowiańskiego i ogólnochrześcijańskiego uniwersalizmu w XV wieku. [w:] Fundamenta Europea, Gniezno, 2003, s. 33-44.
- Funkcja kaplicy zamkowej w Lublinie w okresie Średniowiecza [w:] Chrześcijańskie dziedzictwo duchowe narodów słowiańskich, pod red. Zofii Abramowicz, Białystok 2003 s. 304-317.
- Piętnastowieczna Polska jako łącznik wielkich kultur chrześcijańskich, (w:) Kulturalne konteksty integracji europejskiej, pod red. M. Walczak-Mikołajczak, Gniezno 2004, s. 34-42.
- Polska i cerkiew słowiańska w IX-XI wieku [w:] Drogi i bezdroża komunikacji, pod red.: Piotra Beringa, Grzegorza Łukomskiego, Gniezno, Collegium Europaeum Gnesnense, 2008, s. 80-86
- Początki historiografii słowiańskiej, [w:] Wokół problemów historii. Studia o kulturze i literaturach wschodniosłowiańskich, pod red. A. Woźniak, TN KUL, Lublin 2008 [druk: 2009], s. 269-280.
- Jeszcze raz o starocerkiewnosłowiańskich terminach mošsti i pričęštenie, (w:) Cyryl i Metody w duchowym dziedzictwie Słowian. Materiały III i IV międzynarodowej konferencji cyrylometodiańskich w Białej Podlaskiej, Wyd. Podlaskiej Fundacji Wspierania Talentów, Biała Podlaska 2009, s. 16-20.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz